Bossche Vakschool

www.bosschevakschool.nl
directeur: Fleur Cerini
opleiding: vmbo
locatie:

  • ‘s-Hertogenbosch

De juiste plek voor slimme handen

De Bossche Vakschool richt zich op het talent van de individuele leerling. Er wordt ruimte gegeven aan elke leerling om zijn of haar talenten te ontdekken, verder te ontwikkelen en zo het beste in zichzelf naar boven te halen. ‘Ergens goed in worden’, daar draait het allemaal om. De Bossche Vakschool werkt, met het oog op de toekomst, aan een verdieping van de missie. Die missie wordt zichtbaar in de nieuwbouw.

De Bossche Vakschool heeft een aparte afdeling, de Internationale Schakel Klas (ISK). In een periode van anderhalf tot twee jaar doorlopen leerlingen tussen de 12 en 18 een opleiding die de doorstroom naar het regulier vo of mbo mogelijk maakt.

Organisatie in ontwikkeling

  • Samenwerking met Helicon, De Rijzert en Dieze College. Op visie vinden de scholen elkaar.

  • Bestendigen onderwijsaanbod door middel van een nieuwe Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen (RPO).

  • Integratie voor ISK-leerlingen mogelijk maken.

  • Taakstelling in formatieve zin.

Terugblik

Bouwplannen
In 2018 is het Plan van Eisen vormgegeven vanuit de onderwijsvisie voor toekomstbestendig onderwijs in een passend gebouw. Duidelijk is dat diversiteit en flexibiliteit van ruimtes noodzakelijk zijn om het onderwijs beter af te stemmen op het leren van de leerlingen.

Techniekafdeling Bossche vakschool
‘Toptechniek in bedrijf’ is een landelijk project voor het promoten van techniekonderwijs. Een aantal scholen in de regio werkt samen, omdat het aantal leerlingen in het techniekonderwijs afneemt. Het aantal leerlingen dat voor vmbo-b/k kiest neemt eveneens af. Ter versterking van het vmbo is het behouden van kansrijke en belangrijke profielen van belang. Daarnaast moeten de vakmanschapsroutes vmbo-mbo behouden blijven, met keuze in verdieping, verbreding en versnelling. Tevens is gestart met een versneld traject voor excellente leerlingen. Hierbij wordt extra verdieping en verbreding aangeboden in vrijgekomen overlaptijd.

Samenwerking met Dieze College
Het uitgangspunt van de samenwerking is symbiose tot stand te brengen tussen voortgezet speciaal onderwijs en regulier onderwijs. Vmbo-b/k diplomering is bij het Dieze College niet mogelijk. Door de samenwerking zijn hiervoor voor leerlingen meer mogelijkheden ontstaan. Afgesproken is om de samenwerking te starten en vanuit de ervaring eventuele aanpassingen door te voeren. De leerling staat centraal en kan switchen van VSO naar VO en vice versa. Het resultaat is dat betreffende leerlingen grote stappen voorwaarts maken. Onder andere de zelfredzaamheid en zelfstandigheid worden bevorderd.

IDWORX
Besloten is dit schooljaar te starten met een pilot en niet te wachten tot de nieuwbouw. De volgende vier pijlers vormen het uitgangspunt: persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, vaste basis creëren op school, veel praktijkaanbod, zorgstructuur over laten gaan naar ondersteuningsstructuur en de rol van de ouders vergroten. ‘Samen doen’ vormt de basis. De leerlingen starten dagelijks met een mentoruur, op een vaste plaats in de school, waarbij de dag en/of de week wordt doorgenomen. Leerlingen houden op deze manier het overzicht. Daarnaast is de weekplanner de leidraad voor de leerlingen. De week wordt altijd afgesloten met een mentoruur.