Eckartcollege

www.eckartcollege.nl
rector: Claire Arts
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Eckartcollege, Eindhoven

  • Nuenens College, Nuenen

Zowel op het Eckartcollege als op het Nuenens College is persoonlijke aandacht belangrijk. Groeien in een omgeving die stimuleert en inspireert. Leerlingen zijn op hun best als ze zelf het roer in handen hebben. Ze leren om actief en zelfstandig te leren en verantwoordelijkheid te nemen. De scholen geven de zorg en aandacht, zodat het zelfvertrouwen kan groeien. Want trots en zelfverzekerd zoek je zelf je pad en blijf je ontwikkelen. Zo kun je groeien als mens.

Organisatie en ontwikkeling

  • Recente benoeming rector.

  • Structuuraanpassing Nuenens College na ingebruikname nieuwbouw.

Terugblik

Eckartcollege

Voorziening voor hoogbegaafde leerlingen
Deze voorziening wordt volgend schooljaar ingevoerd. De voorziening is bedoeld voor leerlingen die zowel hoogbegaafd zijn als een vorm van gedragsproblematiek hebben, zoals autisme. Het betreffen leerlingen die moeilijk aan het reguliere onderwijs kunnen deelnemen en waarbij het risico aanwezig is dat zij thuis komen te zitten, met alle gevolgen van dien. Het doel is om de voorziening preventief in te zetten. Het betreft een tijdelijke voorziening, in samenwerking met het samenwerkingsverband, gericht op terugkeer naar de eigen school. Het samenwerkingsverband heeft de school verzocht om deze voorziening te creëren, voor de hele regio. De doelgroep en criteria voor toelating zijn bepaald. De groep krijgt een vaste begeleider en is klein van omvang (maximaal 10 leerlingen in 1 groep). Hierdoor kan onderwijs op maat geboden worden.

Global Exploration: een wereldburgerstage
In het 4de leerjaar (van alle opleidingen) neemt een kleine groep leerlingen deel aan een wereldburgerstage. Het doel is dat leerlingen de wereld intrekken om van andere culturen te leren. De leerlingen dragen ook een steentje bij aan lokale projecten. Bij terugkomst in de school delen deze leerlingen hun ervaringen met de overige leerlingen in de school. Het betreft een reis van 3 weken, gedeeltelijk in de zomervakantie, waarvoor de leerlingen een jaar lang voorbereidingstijd hebben (zoals het regelen van sponsorgelden). De stichting regelt de stage en bijbehorende organisatorische voorbereidingen. In 2018 namen 17 leerlingen deel aan de reis naar Tanzania.

Gepersonaliseerd leren
Er is een pilot gestart voor een masterclass over gepersonaliseerd leren. Gedurende 6 uur per week wordt maatwerk geleverd aan de leerlingen. Tempoverschil en verschil in behoeften van leerlingen wordt gemonitord door de mentoren en docenten. Planning speelt hierbij een belangrijke rol. De resultaten van de pilot zijn naar tevredenheid, maar de inrichting ervan moet verder verfijnd worden. Hiervoor is een werkgroep opgericht om vanuit leerdoelen te denken hoe dit te organiseren.

Nuenens College

Nieuw vak Filosofie
Het vak is gericht op het bespreken van filosofische vragen. Het doel is het creëren van openheid, bewustzijn en creativiteit bij leerlingen. Het bevordert de tolerantie en versterkt de autonomie. Leerlingen leren hun mening te beargumenteren en ze leren hierdoor beter wie ze zijn. Filosofie wordt gegeven door de mentoren, die hierin een socratische houding aannemen. Dit is overigens niet altijd gemakkelijk voor iedereen.