Varendonck College – Someren

www.varendonck.nl
rector: Irma van Nieuwenhuijsen
opleidingen: vwo, havo, vmbo, praktijkonderwijs
locaties:

  • Asten

  • Someren

Het Varendonck College voelt zich medeverantwoordelijk voor de kwalitatieve ontwikkeling van het onderwijs in de regio Asten-Someren. De school biedt kwaliteitsrijk onderwijs met een gedegen leerlingbegeleiding. Maatwerk is daarbij een kernbegrippen stimuleert hen zoveel mogelijk competenties en talenten te ontwikkelen. Om kleinschalig te kunnen werken zijn negen teams ingericht, die mede vorm geven aan de onderwijsontwikkelingen.

Organisatie in ontwikkeling

  • In Asten wordt het voorlopig ontwerp voor de verbouwing ontwikkeld tot een definitief ontwerp. De verbouwing gaat samen met ontwikkeling van onderwijs voor de 21e eeuw.

  • In Someren wordt in samenspraak met gemeente en PO een IHP ontwikkeld waarbij door alle partijen de urgentie van het behoud van een VMBO-school in Someren gezien wordt.

Terugblik

(Onderwijskundige) ontwikkelingen vmbo, incl. LOB: Het doel is om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het vervolgonderwijs, volgens het concept van de ‘Reis naar jouw toekomst’. Leerlingen maken een paspoort van zichzelf en gaan daarmee op zoek naar de eigen identiteit. Leerlingen leren veel van de keuzes die ze gedurende dit traject moeten maken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een app met diverse digitale modules. Deze helpt leerlingen om zich verder te oriënteren op hun talenten en interesses. Leerlingen lopen o.a. een maatschappelijke stage en er worden diverse bijeenkomsten georganiseerd over de verschillende beroepen in het bedrijfsleven, het zogenaamde beroepenfeest. De leerlingen regelen hun eigen stage. Per jaar worden meerdere LOB-gesprekken per leerling gevoerd. Die gesprekken gaan uit van de belangstelling en het talent van de leerling.

Onderwijskundige ontwikkelingen in Asten: De visie van de school is verwoord in het schoolplan. Daarin staan vier pijlers waarvan ‘de leerling centraal in beeld’ de belangrijkste is. Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn daarbij kernbegrippen. Er is gekozen voor de speerpunten ICT en leerpleinen om hieraan concreet vorm te geven. Communicatie is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Medewerkers, ouders en leerlingen zijn in diverse (werk)bijeenkomsten meegenomen in de onderwijskundige ontwikkelingen. Een van de vernieuwingen is dat met ingang van schooljaar 18-19 gestart is met laptops. Er wordt in pilots gewerkt op leerpleinen. Daarnaast maken leerlingen vanaf het eerste leerjaar naast Engels kennis met drie moderne vreemde talen (Spaans, Duits, Frans), waarvan zij er aan het eind van de brugklas twee kiezen. De oudergesprekken worden omgezet in 10-minutengesprekken waarin de leerling leidend is.