Fioretti College

www.fioretticollege.nl
algemeen directeur VO Veghel: Anita O'Connor
opleidingen: mavo, vmbo, pro
locatie:

  • Veghel

Het Fioretti College blijft praktisch en persoonlijk!

Het Fioretti College is een school voor mavo, vmbo en praktijkonderwijs. Binnen het vmbo kunnen leerlingen alle leerwegen volgen. In klas 3 en 4 heeft de leerling daarbij de keuze uit verschillende studierichtingen binnen drie profielen: economie, techniek en zorg en welzijn.

Ook in het nieuwe schoolplan dat in 2020 tot stand kwam typeert de werkwijze van het Fioretti College zich als praktisch en persoonlijk maar zeker ook toekomstgericht. Praktisch staat voor betekenisvol en ervaringsgericht onderwijs en persoonlijk staat voor weten wat je kunt, gezien worden in de individuele mogelijkheden, achtergrond en gewaardeerd worden om wie je bent.

Organisatie in ontwikkeling

  • Verdergaande inhoudelijke samenwerking binnen VO Veghel

  • Efficiency van de ondersteunende processen binnen VO Veghel met behoud van kwaliteit

  • Doorvoeren van een matrixorganisatie

Terugblik

Technologie en toepassing
Enkele jaren geleden is het Fioretti College als een van de eerste pilotscholen gestart met het nieuwe vak technologie en toepassing. Intussen is dat vak stevig doorontwikkeld en is er afgelopen jaar een state-of-the-art vaklokaal ingericht. Het is één van de resultaten binnen het totaalplan Sterk Techniekonderwijs. Op basis van levensechte opdrachten uit het lokale bedrijfsleven, werken leerlingen hier met de modernste technologieën. Een mooie stap op weg naar de Nieuwe Leerweg.

De matrixorganisatie
Het VO Veghel in het algemeen en het Fioretti College in het bijzonder kenmerkt zich door een organisatiestructuur die een matrixorganisatie genoemd kan worden. Alles wat met de pedagogisch-didactische ontwikkeling en begeleiding van leerlingen te maken heeft is in handen van teams van leraren, terwijl diezelfde leraren zich vanuit hun rol in hun vakgroep bezig houden met vakinhoud en vakdidactiek. Op deze manier worden verantwoordelijkheden gedeeld en ontstaat een wisselwerking die een zeer positieve invloed heeft op de cultuur die steeds meer professioneel genoemd mag worden. Leraren vullen elkaar aan waardoor een prima onderwijskwaliteit geleverd wordt in de brede zin van het woord. Dit wordt bevestigd door de waardering goed die de onderwijsinspectie voor alle afdelingen heeft toegekend.

Onderwijs in coronatijd
Dat de korte lijntjes die kenmerkend zijn voor een matrixorganisatie voordelen hebben in coronatijd bleek tijdens de plotselinge uitdagingen waarvoor het voortgezet onderwijs kwam te staan in 2020 en daarna. De gemakkelijke inzet van verschillende eigen expertises op de juiste momenten bij de overstap van fysiek naar volledig online onderwijs en vervolgens hybride onderwijs, zorgde in een mum van tijd voor een goede invulling. Effectieve facilitaire en IT diensten zijn daarbij onmisbaar gebleken. Alles kwam in een zesde versnelling en hetgeen we in een jaar tijd geleerd hebben gaat nog ver in de toekomst z’n vruchten afwerpen. Dat deze coronatijd ook veel creativiteit genereert bleek in de maand juni. Alle gediplomeerden hebben met veel toeters en bellen hun diploma bij de eigen voordeur uitgereikt gekregen.