Maaslandcollege

www.maaslandcollege.nl
rector: Ivo Vis (waarnemend rector: Jan van Pelt)
opleidingen: vwo, havo, mavo én tweetalig vwo, havo, mavo
locatie:

  • Oss

”Er valt wat te kiezen!” (Uit Evaluatie brugklas 20-21)

Het Maaslandcollege is een moderne kwaliteitsschool met een internationale oriëntatie. De leerlingen krijgen het onderwijs dat bij hen past, op een niveau dat bij hen past. Ze worden uitgedaagd om hun grenzen te verleggen en hun talenten te ontwikkelen. Dat gebeurt in een stimulerend en tegelijkertijd veilig klimaat waarin duidelijkheid en respect essentieel zijn. In de praktijk betekent dit dat het Maaslandcollege mensen hoort, ziet en serieus neemt.

Het Maaslandcollege streeft naar een zo hoog mogelijk onderwijsniveau. Niet alleen de directe onderwijsresultaten zijn hierbij van belang, maar ook het straks succesvol kunnen functioneren in vervolgonderwijs en samenleving.

Organisatie in ontwikkeling

  • Nieuw onderwijsconcept GO! en GO GLOBAL! geïntroduceerd. Ging in 2020 van start.

  • Coaching ingevoerd in alle brugklassen en doorontwikkeld naar volgende leerjaren.

  • Scholing personeel in coachingsvaardigheden, elektronische leeromgeving (ELO) en Teams.

  • Samenwerking met bestuur voor PO voor versterkte aansluiting po-vo (10-14 onderwijs).

  • De ontwikkeling van digitalisering van leren en werken is door de coronapandemie geïntensiveerd en is onderdeel geworden van ons denken over het vormgeven van de onderwijsvernieuwing en ons onderwijsaanbod nu en na corona.

Terugblik

Het Maaslandcollege start in 2020 met een nieuw onderwijsconcept in de brugklas over de volle breedte van de school. De school noemt het onderwijs GO!, en GO GLOBAL! voor de tweetalige variant. Individuele coaching van alle leerlingen is een zeer belangrijk onderdeel van het concept. Het mentoraat wordt hierbij vervangen door een beduidend intensievere begeleidingsstructuur. Voor onze school is het contact met de leerlingen op zowel sociaal-emotioneel als vakdidactisch en pedagogisch gebied de basis voor uitstekend onderwijs. 

De aanmelding van nieuwe leerlingen vertoonde in 2020 gelukkig weer een opleving. Door de demografische krimp in de regio moeten we ons samen met de andere scholen voor VO wel inrichten op structureel lagere leerlingenaantallen.

De samenwerking met het basisonderwijs is voortgezet om de overgang van po naar vo, zowel inhoudelijk als fysiek, te realiseren. Docenten volgden gezamenlijk trainingen en basisschoolleerlingen sluiten vanaf komend jaar aan.

De coronapandemie heeft ons - naast alle zorgen - gebracht dat de digitalisering van ons onderwijs in een stroomversnelling is gekomen. In rap tempo maakten onze medewerkers zich extra skills eigen om hun online onderwijs in te richten. We hebben ook veel zorg besteed aan de gevolgen van de pandemie voor het welzijn en welbevinden van onze leerlingen en hun medewerkers. Daartoe zetten we subsidies in voor ondersteuningsprogramma’s. Helaas hebben we in 2020 slechts een klein deel van ons omvangrijke en interessante internationaliseringsprogramma kunnen uitvoeren. Leerlingen en medewerkers popelen om dit weer op te kunnen gaan pakken.