Munnikenheide College – Rucphen

www.munnikenheidecollege.nl
directeur: Barbara Baelemans
opleidingen: vmbo
locaties:

  • Etten-Leur

  • Rucphen

Jouw talent, jouw keuze, jouw toekomst

Het Munnikenheide College heeft een groot aantal opleidingen in het vmbo. Op beide locaties zijn er grote praktijkpleinen, waar beroepsvaardigheden geoefend worden.
Vanaf de brugklas kunnen leerlingen naast het vaste onderwijsprogramma ook nog andere dingen leren. Zoals het volgen van een extra vak, het volgen van een vak op hoger niveau of de inzet voor maatschappelijke (goede) doelen. Leerlingen ontwikkelen hiermee hun vaardigheden en competenties.
Er is veel aandacht voor brede opleidingsmogelijkheden, leerlingen kunnen keuzevakken buiten het profiel volgen.
De school besteedt veel aandacht aan de sportieve, creatieve en kunstzinnige talenten van leerlingen door het aanbieden van plusactiviteiten, zoals de talentenavond.
De leerlingen verlaten de school met een ruim gevulde rugzak aan kennis en ervaring.

Organisatie in ontwikkeling

  • Vakintegratie Natuur en techniek;

  • Sterk Techniek Onderwijs;

  • Start gemaakt met Magister.me voor de bovenbouw;

  • D&P nu ook voor basis- en kaderberoepsgerichte leerweg.

Terugblik

Onderwijs in coronatijd
Tijdens de corona lockdown hebben zowel leerlingen als medewerkers een grote ontwikkeling doorgemaakt in het online lesgeven.
Er zijn mogelijkheden ontdekt in Microsoft Teams en in Magister zijn aanpassingen gedaan om online thuis de les te kunnen volgen.
Het ’leerdoel-denken‘ is verder ontwikkeld vanuit de noodzaak kritisch naar de inhoud van de  schoolonderzoeken te kijken. We kijken vooral naar wat de minimale eisen zijn met betrekking tot de eindtermen die getoetst moet worden. Leerlingen hebben zo meer zicht gekregen op wat er van hen werd verwacht en hoever zij waren in het leerproces.

Flexuren
Om de flexuren nog verder te ontwikkelen is de school in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven gestart met een tweejarig onderzoek. Het onderzoek is met name gericht op de vraag: ”Zorgen de flexuren voor meer motivatie en eigenaarschap bij de leerlingen?” De nulmeting is gedaan in 2020 en van daaruit zijn er aanpassingen gedaan voor de korte termijn en aanpassingen geformuleerd voor 2021-2022.

Mentorband in de onderbouw
Om de leerlingen aan het begin van de dag welkom te heten en de overstap van school naar huis vloeiender te laten lopen zijn we dit jaar in de onderbouw gestart met de ‘mentorband’. Leerlingen uit leerjaar 1 en leerjaar 2 starten vier dagen per week om 8.30 uur een half uur bij de eigen mentor. Tijdens deze momenten staat het persoonlijke contact centraal, zodat zij zich ’gezien‘ weten. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd, gewerkt aan groepsdynamica, keuzes van leerlingen besproken en studievaardigheden aangeleerd.