Van Maerlant

www.vanmaerlant.nl 
directeur: Fleur Cerini
opleiding: mavo, vmbo-k
locatie:

  • ’s-Hertogenbosch

‘Van Maerlant geeft ruimte aan talent door ondernemend onderwijs’. Kortom: de actiefste school!

Van Maerlant; de actieve school. Zo staan we bekend en zo wil de school ook zijn. We geloven erin dat leerlingen door te proberen, ervaren en ontdekken, actief zijn en dat het leerrendement van actieve leerlingen daardoor hoger is. We geloven in het belang van leren en werken op basis van wederzijds vertrouwen en respect. Op die manier komen leerlingen in een veilige setting het beste tot ontwikkeling en kunnen zij veilig leren. We geloven in een leeromgeving van rust, regelmaat en ruimte voor talent(-ontwikkeling). In een omgeving waar leerlingen mogen leren op een manier die zo goed mogelijk bij hen past.

Op Van Maerlant krijgen leerlingen alle kans om hun eigen ideeën, plannen, voorstellen ofwel hun initiatieven met hulp van school tot uitvoering te brengen. Betekenisvolle initiatieven bevorderen eigenaarschap.

Organisatie in ontwikkeling

“Al jaren is Van Maerlant een geliefde school waar meer leerlingen voor kiezen dan we allemaal een plekje kunnen bieden. Daar zijn we erg trots op.”
Goede onderwijsresultaten en een prettige, veilige en ontspannen sfeer zijn de kenmerken van onze school. Ook vertrouwen speelt dagelijks een grote rol op Van Maerlant. We gaan uit van een positieve benadering van onderwijs m.a.w. doubleren is niet aan de orde. We geloven er niet in dat een jaar overdoen een positieve bijdrage levert aan de motivatie van leerlingen. Op onze school heeft deze werkwijze nooit geleid tot lagere slagingspercentages, maar wel tot een positieve kijk op de toekomst van iedere leerling.

Als organisatie hebben we het afgelopen jaar de onderwijsvisie aangescherpt en voeren we de dialoog over de uitvoering van die onderwijsvisie om steeds meer vorm te geven aan het onderwijs dat voor nu en de toekomst past. Hierin denken en ontwikkelen alle medewerkers, leerlingen en sommige ouders mee. Door de structurele dialogen over onderwijs en de bouw van een nieuwe school worden de gesprekken en het handelen concreter.

Terugblik

Terugblik nieuwbouw in relatie tot het nieuwe onderwijsconcept
In 2019 is het voorlopig ontwerp voor de nieuw te bouwen school gestart. Zeer intensief is het team met leerlingen en andere stakeholders bezig geweest om de belangrijkste punten uit het nieuwe onderwijsconcept te vertalen in het nieuwe gebouw. Diversiteit in ruimtes en mogelijkheden en flexibel gebruik van ruimtes zijn noodzakelijk om het onderwijs beter af te stemmen op het huidige leren van de leerlingen. In 2020 heeft het proces van voorlopig ontwerp tot een definitief ontwerp geleid.

Hieronder summier en puntsgewijs de stappen met betrekking tot het onderwijsinhoudelijke proces:

  • 2017-2018: Met een brede en ruim vertegenwoordigd ontwikkelgroep is het Plan van Eisen geformuleerd, gedragen en samengesteld door betrokkenen en het voltallige team.

  • 2018-2019: Middels een ‘bottum-up’ proces is een visie- en klankbordgroep gekomen tot een concreet visiedocument, gedragen en gedeeld met het voltallige team.

  • 2019-2020: Door vakgebied specifieke ontwikkelingen en schoolbrede/generieke ontwikkelingen hebben we een verdere vertaalslag van de missie gemaakt.

  • 2020-2021: Het schoolplan 2020-2024 is geschreven met input komend uit het Plan van Eisen, de visie-klankbordgroep Van Maerlant, Koers 2023 en verwijzingen naar Passend Onderwijs en Vensters voor Verantwoording.

Beleidsmatige initiatieven gevoed door de visie en het schoolplan van Van Maerlant
Ingezette ontwikkelingen voortvloeiend uit het schoolplan

  • Versterken mentoraat in leerjaar 1: Een ontwikkeling om het handelingsrepertoire van de mentoren uit te breiden en te versterken. Dit geeft mentoren de gelegenheid om hun eigen talent, expertise in te zetten.

  • Differentiatie keuzevakken in laatste periode leerjaar 2: Dit heeft als doel om relevant, betekenisvol aanbod te doen voor de leerlingen aansluitend bij hun interesse en onderwijsaanbod in de bovenbouw.

  • Intensieve aandacht voor groepsdynamica: Onder andere door professionalisering van mentoren middels een schoolbrede aanpak waarbij het accent ligt op het steeds meer preventief handelen en in plaats van het curatief handelen. 

  • Schoolbrede en generieke ontwikkelingen voortvloeiend uit het nieuwe onderwijsconcept: Zoals het inzetten van een ‘Check in - check out’, het werken in domeinen, werken in stamgroepen en stamgroepdoorbrekend werken.

Examens en toetsbeleid
Er wordt bij Van Maerlant met toewijding en betrokkenheid gewerkt aan de schoolexamens. De leerling staat centraal en geeft aan ook tevreden te zijn over de gang van zaken. Ons examenreglement en de PTA’s zijn nagenoeg op orde. De examendossiers en het proces van diplomering is strak geregeld. Er is dit schooljaar een examencommissie, gezamenlijk met de Bossche Vakschool opgezet. De visie en beleidslijnen van schoolexamens en toetsbeleid zijn op papier aanwezig en kent in het komend schooljaar een definitieve uitwerking, ook weer in gezamenlijkheid van beide scholen. Al jaren is er sprake van een hoog slagingspercentage. Daar zijn we trots op.

Digitalisering ook in coronatijd
Al jaar en dag is er op Van Maerlant veel aandacht voor digitalisering van het onderwijs. Al ruim vijf jaar hebben alle leerlingen de beschikking oven een laptop en wordt er onderwijs verzorgd via ‘blended learning’ (zowel digitaal als boek). Toen corona uitbrak was onlineonderwijs binnen korte tijd operationeel bij Van Maerlant. Gedurende die periode hebben we steeds geprobeerd om onlineonderwijs te verfijnen. In 2020 hebben de leerlingen hun schoolloopbaan op Van Maerlant niet kunnen afsluiten met een centraal examen. We hebben er het volste vertrouwen in dat de examenkandidaten met goed gevolg doorgestroomd zijn naar het vervolgonderwijs. Door de pandemie hebben de leerlingen geleerd om goed gebruik te maken van de nieuwe communicatietechnieken die de (nabije) toekomst van hen gaat vragen. Ook het docententeam is bekwamer geworden in het geven van onlineonderwijs en zijn in staat gebleken om de kwaliteit van het onderwijs tijdens deze lastige omstandigheden hoog te houden.