Maurick College

www.maurickcollege.net
rector: Huub van der Linden
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locatie:

  • Vught

"Weten te leven!"

Het Maurick College wil leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomstige positie in de maatschappij door kwaliteiten als zelfstandig­heid, het nemen van initiatieven, het dragen van eigen verantwoordelijkheid en het vermogen om samen te werken, intensief te stimuleren door het toepassen van de daltonfilosofie. Ons daltononderwijs is gebaseerd op de drie pijlers: kiezen in verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samen­werking. Aandacht voor het individu en respect voor elkaar zijn daarbij de centrale waarden. Iedere leerling moet onderwijs kunnen volgen op zijn eigen niveau en in zijn talenten kunnen uitblinken.

Organisatie in ontwikkeling

 De focus ligt de komende jaren op:

  • Het vergroten van het ondernemerschap onder leerlingen door het bevorderen van creativiteit en verbeelding.

  • Het aanleren van een sociaal betrokken houding bij leerlingen.

  • Leerlingen vormen tot zelfbewuste jongvolwassenen.

Terugblik

Watersysteem op science afdeling: Vanuit de profielwerkstukken van enkele leerlingen zijn meerdere watersystemen geplaatst op de science afdeling. Het doel van het Aquaponic systeem is het verbouwen van duurzaam voedsel waarbij zo min mogelijk water verspild wordt. De conclusie van de leerlingen is dat het een ecovriendelijk systeem is, dat helaas niet 100% duurzaam te maken is. Het systeem gebruikt wel 90% minder water dan in de landbouw. Op dit moment wordt gewerkt aan het verder automatiseren van het systeem, omdat het nog te arbeidsintensief is.

Inzet iPad op school: Vanaf schooljaar 2018-2019 is de IPad breed ingezet in de brugklas. De IPad wordt als hulpmiddel gebruikt in de les en heeft als doel om de natuurlijke nieuwsgierigheid van de leerlingen te stimuleren. Boeken blijven leidend in de les.

Introductie nieuwe vakken: Ter ondersteuning van de vorming van houding en zelfbeeld van de leerling wordt het vak CKV gecombineerd met filosofie. Hierdoor leren leerlingen kritisch naar eigen en andermans handelen en meningen te kijken en leren ze hoe ze met eventuele tegengestelde meningen om moeten gaan. Dit combinatievak is ingevoerd in havo/vwo. Verder heeft de school het vak informatica geïntroduceerd. Hiermee wil de school in de huidige tijd van het sturen en beheersen van informatiestromen de kennis van de leerlingen met het profiel Natuur en Techniek op dat gebied vergroten.