Merletcollege – Grave

www.merletcollege.nl
rector: Paul Metzemaekers
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Grave

  • Cuijk

  • Mill

Het Merletcollege draagt in de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert de verantwoordelijkheid voor het in stand houden van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod.

Het streven is erop gericht de leerlingen een veelzijdige vorming aan te bieden met aandacht voor zowel kennis, inzicht en vaardigheden als voor sociale, sportieve, culturele en creatieve vormingsaspecten. Voor het Merletcollege zijn veiligheid, betrokkenheid, respect en zorg voor elkaar bepalend voor zowel het pedagogische klimaat voor de leerlingen als voor het werkklimaat van de medewerkers.

Organisatie in ontwikkeling

  • School anticipeert op krimp.

  • De schoolgebouwen worden goed op orde gehouden.

  • School zoekt nadrukkelijk verbinding met de omgeving.

Terugblik

Invoering Chromebook: Aanleiding voor het starten met Chromebooks in de brugklas was o.a. de vraag van ouders naar mogelijk gebruik van devices in de les en de huidige ICT-ontwikkelingen die dit mogelijk maken. De school heeft gekozen voor een geleidelijke overgang van boeken naar digitaal lesmateriaal. In het eerste leerjaar schaffen de leerlingen een Chromebook aan, maar kunnen ook gebruik maken van hun eigen device. De ervaringen van leerlingen, docenten en ouders worden op de voet gevolgd en mede daarop wordt het vervolgproces steeds afgestemd.

Keuzevakken bij Dienstverlening en Producten (D&P): Met het ontstaan van het profiel D&P is de samenwerking tussen de verschillende profielen verbeterd. Het profiel D&P is breed vormgegeven en bedoeld om de leerlingen zo breed mogelijk ervaringen op te laten doen. LOB is verweven in alle profieldelen. In het laatste leerjaar passeren alle onderdelen van het profiel nog een keer de revue, ter voorbereiding op het examen. De verschillende locaties van het Merletcollege kennen eigen keuzedelen.

Ontwikkelingen onderwijs VWO: Er is een proces ingezet om het ‘merk’ vwo te versterken, met behoud van de huidige kwaliteit. De vwo-afdeling heeft positieve onderwijsresultaten. Het doel is om de leerling meer eigenaarschap te laten nemen voor het eigen leerproces en zelf invulling te laten geven aan het onderwijsprogramma. De docent wordt coach van de leerling en geeft minder sturing. Het doen van onderzoek wordt gestimuleerd en de school biedt vakoverstijgende projecten aan. ‘Learning by doing’ vormt de leidraad in het proces.