Odulphuslyceum

www.odulphus.nl
rector: Frans Claassens
opleidingen: vwo, havo
locatie:

  • Tilburg

“Als het moet reiken we een diploma in Amerika uit …”

Het Odulphuslyceum is een school voor havo, atheneum en gymnasium. Leerlingen voelen zich snel thuis op het Odulphus. Een school waar voor iedereen veel ruimte is om ideeën en talenten te ontplooien. Onze wapenspreuk luidt ‘Fortis in Fide’: letterlijk vertaald “sterk in vertrouwen”, tegenwoordig vertaald als “Groot vertrouwen in jou”. Vertrouwen als basis voor alle onderlinge relaties en contacten. Dat betekent dat er veel kan en veel mag binnen de afgesproken en vaak vanzelfsprekende kaders. Een prima sfeer en een veilige omgeving zijn randvoorwaarden om een zo optimaal mogelijk studieklimaat te creëren. De lat ligt hoog, het aanbod is breed. We dagen leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen en durven daaraan eisen te stellen. We kijken daarbij altijd naar het individu, bieden maatwerk waar nodig en zijn bereid om onconventionele oplossingen te bedenken. De doorstroom- en eindexamenresultaten zijn uitstekend.

Organisatie in ontwikkeling

  • Twee gebouwen (havo en vwo), één school. Veel aandacht voor de relatie tussen de beide afdelingen.

  • Ondanks de grootschalige renovatie is er aandacht voor het gebouw, met name binnenklimaat op vwo.

  • De financiële positie van de school is nog niet optimaal en heeft de aandacht; we liggen op koers!

Terugblik

Lessen LO en de beoordeling van leerlingen daarbij in de onderbouw: Uitgangspunten zijn: leerlingen eigen keuzes laten maken en dingen tastbaar en meetbaar maken. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord. Per lessenserie LO (6 lessen) kiezen de leerlingen (digitaal) een sport uit de sportkalender. De gehanteerde ‘totaal-deel-totaal methode’ maakt het tastbaar voor leerlingen. Ze kunnen direct aan de slag gaan met de gekozen sport. Via een Chromebook kunnen de leerlingen elkaar beoordelen. Het doel hiervan is om met de leerlingen hierover in gesprek te gaan. De vaardigheden die gebruikt worden voor het vak LO kunnen ook gebruikt worden voor de overige vakken.

Synthese-leren bij Latijn en geschiedenis: Aanleiding voor het onderzoek was dat in 4vwo de bronvaardigheden van de leerlingen onvoldoende bleken te zijn. Daarnaast was er behoefte om aan te sluiten bij Onderwijs 2032. Gekozen is voor vak-geïntegreerd onderwijs van Latijn en geschiedenis, onder de voorwaarde dat de basiskennis bewaard bleef. Na een lessenreeks incl. de follow-up toets is de conclusie getrokken dat een grote groei in bronvaardigheid zichtbaar was en dat leerlingen goed gebruik hebben gemaakt van het stappenplan.

Project ‘Begeleiden van de jonge onderzoeker’: Een aantal docenten heeft een onderzoek bedacht en beschreven hoe leerlingen het beste begeleid kunnen worden inclusief de wijze van feedback. Dit heeft veel opgeleverd voor betreffende collega’s. Vervolgens is een aantal vaardigheden beschreven die verder ontwikkeld moeten worden en is gestart met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn. Het doel is om de pilot over te laten gaan in de corebusiness van de school.

Gymnasium Plus (GP): Gymnasium Plus biedt onderwijs op maat aan nieuwsgierige, snelle, slimme en zelfstandige leerlingen. De leerlingen zijn getest op hoogbegaafdheid en hebben vwo-advies met behoefte aan versnelling. Veel aandacht wordt besteed aan het welbevinden van de leerlingen, maar ook aan uitdaging, zelfontplooiing en executieve vaardigheden. Leerlingen kunnen kiezen uit drie verschillende leerroutes. De positie van GP in de school wordt besproken.