Geoormerkte subsidies OCW (model G)

G1 Verantwoording van
subsidies zonder
verrekeningsclausule

       

Omschrijving
subsidie

Brin
nr

Jaar

Toewijzing
Kenmerk

Toewijzing
Datum

Bedrag van
toewijzing

Ontvangen
t/m 2022

Prestatie
afgerond

LerarenOntwikkelFonds

04YX

2018

LOF18-0022

13-11-2018

50.000

50.000

nee

Regionale aanpak
leraren tekort

20ZK

2019

RAL19052

13-09-2019

324.800

324.800

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

16SW

2020

RAP20027

27-07-2020

499.400

499.400

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

21EX

2020

RAP20018

27-07-2020

693.000

693.000

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

02FY

2020

RAP20028

27-07-2020

500.500

500.500

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

02FY

2022

RAP220003

05-10-2022

346.500

346.500

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

16SW

2022

RAP220029

27-07-2022

249.980

249.980

nee

Regionale aanpak
personeelstekort onderwijs

21EX

2022

RAP220026

27-07-2023

346.500

346.500

nee

Aanvullende bekostiging
technisch vmbo 2018

13PE

2018

923605

19-12-2018

155.591

155.591

nee

Aanvullende bekostiging
technisch vmbo 2019

13PE

2019

963841

26-11-2019

279.009

279.009

nee

Aanvullende bekostiging
technisch vmbo 2019

23FY

2019

964164

26-11-2019

299.109

299.109

nee

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

16VK

2021

1183878-4

22-11-2021

428.005

428.005

ja

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

16OX

2021

1183952-4

22-11-2021

546.866

546.866

ja

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

20IB

2021

1183880-4

20-09-2022

552.405

552.405

ja

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

13PE

2021

1183932-4

20-09-2022

397.702

397.702

ja

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

16OX

2022

1284358-1

22-11-2022

430.430

232.217

nee

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

16VK

2022

1284341-2

22-11-2022

378.860

204.395

nee

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

20IB

2022

1284343-1

22-11-2022

461.945

249.219

nee

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

13PE

2022

1284322-2

22-11-2022

324.425

175.027

nee

Incidentele middelen leerlingendaling vo 2020

16VK

2020

LVO20026

10-07-2020

50.000

50.000

ja

Doorstroomprogramma po-vo

02QT

2020

DPOVO20062

29-10-2020

38.000

38.000

ja

Doorstroomprogramma po-vo

20IB

2020

DPOVO20060

29-10-2020

67.000

67.000

ja

Doorstroomprogramma po-vo

02QT

2021

DPOVO21021

20-07-2021

32.000

32.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

20IB

2021

DPOVO21088

20-07-2021

51.000

51.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

16VK

2021

DPOVO21177

20-07-2021

124.000

124.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

19RX

2021

DPOVO21181

20-07-2021

22.000

22.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

19RX

2021

DPOVO21037

29-07-2021

13.000

13.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

19RX

2021

DPOVO21165

29-07-2021

44.000

44.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

20IB

2022

DPOVO22161

28-07-2022

18.000

9.000

nee

Doorstroomprogramma po-vo

19RX

2022

DPOVO22217

28-07-2022

11.000

5.500

nee

Doorstroomprogramma po-vo

19RX

2022

DPOVO22224

28-07-2022

31.000

15.500

nee

Capaciteitentesten 2021-2023

21GZ

2021

CAP21-41211

09-11-2021

22.760

22.760

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

21GZ

2022

CAP22-41211

24-03-2022

22.760

22.760

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20ZK

2022

CAP22-41211

24-03-2022

19.400

19.400

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20SY

2022

CAP22-41211

24-03-2022

3.760

3.760

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20ST

2022

CAP22-41211

24-03-2022

24.160

24.160

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20IB

2022

CAP22-41211

24-03-2022

15.560

15.560

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20AT

2022

CAP22-41211

24-03-2022

50.000

50.000

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

17JY

2022

CAP22-41211

24-03-2022

5.200

5.200

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

16VK

2022

CAP22-41211

24-03-2022

56.560

56.560

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

16OX

2022

CAP22-41211

24-03-2022

64.440

64.440

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

15BS

2022

CAP22-41211

24-03-2022

18.200

18.200

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

14SW

2022

CAP22-41211

24-03-2022

16.600

16.600

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

07MU

2022

CAP22-41211

24-03-2022

14.120

14.120

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

04YX

2022

CAP22-41211

24-03-2022

22.040

22.040

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

04SU

2022

CAP22-41211

24-03-2022

43.440

43.440

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

02FY

2022

CAP22-41211

24-03-2022

19.400

19.400

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

20WI

2022

CAP22-41211

24-03-2022

6.400

6.400

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

26MZ

2022

CAP22-2-41211

07-11-2022

2.240

2.240

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

04XU

2022

CAP22-2-41211

07-11-2022

20.120

20.120

ja

Capaciteitentesten 2021-2023

16RB

2022

CAP22-2-41211

07-11-2022

14.960

14.960

ja

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

14SW

2021

VOZ21088

21-05-2021

25.000

25.000

nee

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

16RB

2021

VOZ21206

25-05-2021

25.000

25.000

nee

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

15BS

2021

VOZ21135

21-05-2021

15.000

15.000

nee

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

21GZ

2021

VOZ21191

25-05-2021

25.000

25.000

nee

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

04SU

2022

VOZ22050

27-05-2021

15.000

15.000

ja

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

21FV

2022

VOZ22072

27-05-2021

15.000

15.000

ja

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

21FV

2022

VOZ22082

27-05-2021

25.000

25.000

nee

Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

17JY

2022

VOZ22106

27-05-2021

25.000

25.000

nee

Reg. samenwerking kansengelijkheid in onderwijs

23FY

2021

GKO22017

08-12-2021

100.000

100.000

nee

Extra hulp voor de klas

17HN

2021

EHK21137

05-08-2021

819.065

819.065

ja

Schoolkracht

15BS

2021

SK20-15BS

15-04-2021

30.000

30.000

ja

Schoolkracht

16VK

2021

SK20-16VK

22-05-2021

30.000

30.000

ja

Schoolkracht

17JY

2021

SK20-17JY

15-04-2021

29.700

29.700

ja

Schoolkracht

17KF

2021

SK20-17KF

15-04-2021

30.000

30.000

ja

Schoolkracht

26MZ

2021

SK20-26MZ

15-04-2021

25.500

25.500

ja

Internationalisering funderend onderwijs

16VK

2020

IFO20101

14-08-2020

10.000

10.000

ja

Internationalisering funderend onderwijs

20SY

2020

IFO20080

14-07-2020

10.000

10.000

nee

Internationalisering funderend onderwijs

21GZ

2021

IFO210030

05-03-2021

9.433

9.433

nee

Internationalisering funderend onderwijs

21FV

2021

IFO210123

12-10-2021

8.600

8.600

ja

Internationalisering funderend onderwijs

16VK

2022

IFO220060

01-03-2022

9.340

9.340

ja

Internationalisering funderend onderwijs

20JX

2022

IFO220075

28-03-2022

6.320

6.320

ja

Internationalisering funderend onderwijs

21EX

2022

IFO220077

28-03-2022

10.000

10.000

ja

Internationalisering funderend onderwijs

02QT

2022

IFO220095

28-03-2022

3.680

3.680

nee

Internationalisering funderend onderwijs

21FV

2022

IFO220130

05-07-2022

660

660

ja

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

02FY

2021

GLTL21R20004

09-12-2021

75.000

75.000

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

04SU

2022

GLTL22P008

09-06-2022

50.000

25.000

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

16OX

2022

GLTL22P024

09-06-2022

50.000

25.000

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

02FY

2022

GLTL22P035

09-06-2022

50.000

25.000

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

17KF

2022

GLTL22R047

09-06-2022

75.000

37.500

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

16OX

2022

GLTL22R045

09-06-2022

75.000

37.500

nee

Pilot praktijkgericht programma voor gl en tl

02FY

2022

GLTL22P031

09-06-2022

50.000

25.000

nee

Heterogene brugklassen

14SW

2021

SHB210006

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20IB

2021

SHB210171

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20IB

2021

SHB210172

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

04SU

2021

SHB210173

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

04SU

2021

SHB210174

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16OX

2021

SHB210186

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16OX

2021

SHB210187

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16OX

2021

SHB210189

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16OX

2021

SHB210190

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16OX

2021

SHB210411

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

13PE

2021

SHB210219

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

13PE

2021

SHB210218

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210245

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210248

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210320

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210498

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210501

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20AT

2021

SHB210323

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

15BS

2021

SHB210330

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16SW

2021

SHV210137

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

02FY

2021

SHB210253

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

07MU

2021

SHB210185

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

19RX

2021

SHB210527

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20WI

2021

SHB210369

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

20ZK

2021

SHB210276

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16SW

2021

SHB210395

08-02-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

19RX

2022

SHB22005

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

17KF

2022

SHB22053

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

21GV

2022

SHB22055

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16VK

2022

SHB22082

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

02QT

2022

SHB22084

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

19RX

2022

SHB22110

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Heterogene brugklassen

16VK

2022

SHB22134

29-06-2022

100.000

100.000

nee

Verbetering basisvaardigheden

16VK

2022

VBV22-VO-1994

11-11-2022

1.491.081

1.491.081

nee

Verbetering basisvaardigheden

17VP

2022

VBV22-VO-2165

11-11-2022

1.592.832

1.592.832

nee

Verbetering basisvaardigheden

17VP

2022

VBV22-VO-2170

11-11-2022

966.144

966.144

nee

Verbetering basisvaardigheden

17VP

2022

VBV22-VO-2174

11-11-2022

1.253.376

1.253.376

nee

Verbetering basisvaardigheden

21FV

2022

VBV22-VO-2384

11-11-2022

864.144

864.144

nee

Verbetering basisvaardigheden

13PE

2022

VBV22-VO-2456

11-11-2022

633.454

633.454

nee

Verbetering basisvaardigheden

16OX

2022

VBV22-VO-3279

11-11-2022

435.124

435.124

nee

Verbetering basisvaardigheden

16OX

2022

VBV22-VO-3293

11-11-2022

662.302

662.302

nee

Verbetering basisvaardigheden

20ZK

2022

VBV22-VO-3866

11-11-2022

2.262.768

2.262.768

nee

Verbetering basisvaardigheden

20ZK

2022

VBV22-VO-3871

11-11-2022

670.752

670.752

nee

Verbetering basisvaardigheden

21GV

2022

VBV22-VO-4833

11-11-2022

2.920.860

2.920.860

nee

Verbetering basisvaardigheden

20IB

2022

VBV22-VO-5125

11-11-2022

1.766.940

1.766.940

nee

Expertisedeling nieuwkomers

16OX

2022

SEN22078

28-11-2022

13.492

13.492

nee

Zij-instromers

16OX

2018

935855-1

20-11-2018

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

21GZ

2018

915056-1

13-04-2018

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04SU

2018

924706-1

21-08-2018

40.000

40.000

ja

Zij-instromers

16VK

2018

935850-1

20-11-2018

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

21GZ

2018

935905-1

20-11-2018

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04YX

2019

1102864-1

20-03-2019

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

17HN

2019

1158835-1

15-04-2019

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

04SU

2020

1093499-1

20-10-2020

60.000

60.000

ja

Zij-instromers

16VK

2020

1093504-1

20-10-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

19RX

2020

1093503-1

20-10-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

21FV

2020

1093525-1

20-10-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

16SW

2020

1089786-1

22-09-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

16SW

2020

1085583-1

21-07-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

02FY

2020

1102972-1

21-12-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

13PE

2020

1102677-1

21-12-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

02QT

2020

1052387-1

20-03-2020

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

04SU

2021

1189692-1

21-12-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04SU

2021

1189692-1

21-12-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04YX

2021

1189707-1

21-12-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

20JX

2021

1189642-1

21-12-2021

40.000

40.000

nee

Zij-instromers

20ZK

2021

1189742-1

21-12-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

23FY

2021

1189743-1

21-12-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04SU

2021

1180646-1

21-12-2021

40.000

40.000

nee

Zij-instromers

16OX

2021

1180648-1

20-10-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

17VP

2021

1180652-1

20-10-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

16OX

2021

1164637-1

01-08-2021

40.000

40.000

nee

Zij-instromers

17HN

2021

1164701-1

01-08-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

17HN

2021

1160576-1

20-07-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

20JX

2021

1160559-1

20-07-2021

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

20BQ

2021

1154851-1

19-05-2021

20.000

20.000

ja

Zij-instromers

20AT

2022

1308436-1

20-12-2022

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

04XY

2022

1288297-1

22-11-2022

60.000

60.000

nee

Zij-instromers

04SU

2022

1281957-1

20-10-2022

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

20GA

2022

1282014-1

20-10-2022

40.000

40.000

nee

Zij-instromers

13PE

2022

1288379-1

22-11-2022

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

13PE

2022

1308502-1

20-12-2022

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

20JX

2022

1279350-1

22-08-2022

20.000

20.000

nee

Zij-instromers

31LW

2022

1212727-1

22-02-2022

20.000

20.000

nee

Totaal subsidies zonder verrekeningsclausule

    

29.728.715

28.788.913

 

G2 Verantwoording van subsidies met verrekeningsclausule

           

G2-A Aflopend ultimo 31 december 2022

           

Omschrijving subsidie

Brin
nr

Jaar

Toewijzing
Kenmerk

Toewijzing
Datum

Bedrag van
toewijzing

Ontvangen
t/m vorig verslagjaar

Subsidia-
bele kosten
t/m vorig verslagjaar

Saldo
1 januari 2022

Ontvangen
in 2022

Subsidiabele
kosten 2022

Te verrekenen
per 31-12-2022

Totaal aflopende
subsidies met
verrekeningsclausule

    

0

0

0

   

0

G2-B Doorlopend na 31 december 2022

           

Omschrijving subsidie

Brin
nr

Jaar

Toewijzing
Kenmerk

Toewijzing
Datum

Bedrag van
toewijzing

Ontvangen
t/m vorig verslagjaar

Subsidia-
bele kosten
t/m vorig verslagjaar

Saldo
1 januari 2022

Ontvangen
in 2022

Subsidiabele
kosten 2022

Saldo per
31-12-2022

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

21GZ

2020

STO19016

01-07-2019

3.064.000

1.670.618

1.548.713

121.905

694.891

576.978

239.818

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

21GV

2020

STO19027

01-07-2019

3.822.747

2.084.319

1.263.864

820.455

866.968

788.543

898.880

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

13PE

2020

STO19030

17-12-2019

4.701.250

2.563.314

1.543.539

1.019.775

1.066.206

877.471

1.208.509

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

04YX

2020

STO19020

17-12-2019

6.173.286

3.365.928

2.094.430

1.271.498

1.400.052

1.682.466

989.084

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

04SU

2020

STO19025

19-12-2019

18.112.353

9.875.598

8.828.699

1.046.899

4.107.737

4.850.676

303.960

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

17HN

2020

STO19005

17-12-2019

1.837.290

1.001.765

936.227

65.538

416.683

583.381

-101.160

Sterk techniekonderwijs
2020–2023

02FY

2020

STO19070

14-07-2020

3.853.300

2.100.977

979.592

1.121.385

873.898

840.553

1.154.730

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

20SY

2020

GLTL20112

04-12-2020

161.348

109.716

35.668

74.048

29.043

40.048

63.042

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

16SW

2020

GLTL20118

30-11-2020

162.000

110.160

31.980

78.180

29.160

-

107.340

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

16SW

2020

GLTL20040

30-11-2020

157.400

107.032

40.056

66.976

28.332

-

95.308

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

04SU

2020

GLTL20054

30-11-2020

162.000

110.160

110.160

-

29.160

29.160

-

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

20ZK

2020

GLTL20168

30-11-2020

161.984

110.148

35.716

74.432

29.157

34.676

68.913

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

02FY

2020

GLTL20012

30-11-2020

162.000

110.160

45.360

64.800

29.160

29.160

64.800

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

02FY

2020

GLTL20267

30-11-2020

162.000

110.160

45.360

64.800

29.160

60.866

33.094

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

20JX

2020

GLTL20033

30-11-2020

162.000

110.160

11.031

99.129

29.160

66.423

61.866

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

16OX

2020

GLTL20284

30-11-2020

162.000

110.160

9.000

101.160

29.160

51.696

78.624

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

16OX

2020

GLTL20276

30-11-2020

153.091

104.101

11.767

92.334

27.556

60.200

59.691

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

16OX

2020

GLTL20283

30-11-2020

161.619

109.900

 

109.900

29.091

46.750

92.242

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

17HN

2020

GLTL20135

30-11-2020

162.000

110.160

53.974

56.186

29.160

44.487

40.859

Pilot praktijkgericht
programma voor gl en tl

20IB

2020

GLTL20098

30-11-2020

161.850

110.058

68.652

41.406

29.133

28.317

42.222

Incidentele midd.
leerlingendaling vo 2020

13PE

2021

IML21005

31-08-2021

507.937

101.587

19.418

82.169

101.587

104.875

78.882

Incidentele midd.
leerlingendaling vo 2020

15BS

2021

IML21025

31-08-2021

686.850

137.370

117.102

20.268

137.370

144.501

13.137

Incidentele midd.
leerlingendaling vo 2020

19RX

2021

IML21034

31-08-2021

604.150

120.830

1.210

119.620

120.830

90.043

150.407

Totaal doorlopende
subsidies zonder
verrekeningsclausule

    

45.454.455

24.444.382

17.831.519

   

5.744.247

Toelichting

    • leraren ontwikkelfonds: Aanvullende subsidie ten behoeve van activiteiten van leraren ter bevordering van de onderwijskwaliteiten, de versterking van de beroepsgroep en de professionalisering van leraren.

    • regionale aanpak lerarentekort: Aanvullende subsidie voor activiteiten die zich richten op de aanpak van de kwantitatieve en kwalitatieve tekorten in de personeelsvoorziening. Hieronder kan ook worden verstaan activiteiten die gericht zijn op de totstandbrenging of versterking van samenwerking in de regio voor het wegwerken van een lerarentekort.

    • regionale aanpak personeelstekort onderwijs: Het personeelstekort in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs is een groeiend probleem. De arbeidsmarkt voor onderwijs wordt sterk regionaal bepaald. In de regio liggen de meeste kansen om te komen tot oplossingen. Deze subsidieregeling heeft als doel om partijen in de regio te ondersteunen om het personeelstekort gezamenlijk aan te pakken.

    • aanvullende bekostiging technisch vmbo: Aanvullende subsidie voor het vmbo om het technisch vmbo te verbeteren.

    • tegemoetkoming kosten opleidingsscholen: Tegemoetkoming in de kosten van een opleidingsschool of aspirant-opleidingsschool voor de begeleiding van studenten die hun opleiding voor een groot gedeelte op de werkplek volgen en de inrichting en instandhouding van een opleidingsinfrastructuur voor een opleidingsschool of aspirant-opleidingsschool.

    • incidentele middelen leerlingendaling vo: Subsidie voor het samen met verschillende partners in de regio opstellen van een plan, gericht op het tot stand brengen van een transitie naar een levensvatbaar en kwalitatief goed onderwijsaanbod dat de leerlingendaling in de regio kan opvangen en waarbij tegelijkertijd de reistijd voor leerlingen binnen acceptabele grenzen blijft.

    • subsidieregeling doorstroomprogramma’s po-vo: Ter verkrijging van kennis en vaardigheden van de deelnemers gericht op de versoepeling van de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs.

    • capaciteitentesten 2021-2023: In april 2020 sloten scholen vanwege corona hun deuren. Hierdoor maakten toenmalige leerlingen van groep 8 geen eindtoets. Nu blijkt dat leerlingen gemiddeld een lager schooladvies ontvingen en op een lager niveau instroomden op het voortgezet onderwijs. Met de Subsidieregeling capaciteitentesten 2021-2023 kunnen scholen in het voortgezet onderwijs toetsen afnemen in het eerste en tweede leerjaar om het best passende onderwijsniveau van deze leerlingen te meten.

    • structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo: De subsidieregeling loopt van 2021 tot en met 2023 en geeft besturen de mogelijkheid om eenmalig subsidie aan te vragen voor een duurzame interventie om onnodig zittenblijven te voorkomen, eventueel aangevuld met een programma buiten de reguliere lestijd, zoals een zomerschool of een ander programma buiten het reguliere aanbod om.

    • regionale samenwerking kansengelijkheid in onderwijs: Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Achtergrond, opleidingsniveau van ouders of de financiële situatie mogen geen invloed hebben op hun schoolprestaties. De subsidie Regionale samenwerking kansengelijkheid in het onderwijs ondersteunt gemeenten en scholen bij het tot stand brengen van aanvullend schoolaanbod.

    • extra hulp voor de klas: De uitbraak van COVID-19 zorgt voor grote uitdagingen in het onderwijs. Zoals een hoge werkdruk, lesuitval of het tijdelijk sluiten van een locatie. 
      Deze regeling is bedoeld om het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs  hulp en ondersteuning te bieden met behulp van extra personeel. De subsidie draagt hiermee bij aan het continueren van het onderwijs. Dit is noodzakelijk om achterstanden zoveel mogelijk te voorkomen en terug te dringen.

    • schoolkracht: School- en onderwijsontwikkeling is essentieel voor de onderwijskwaliteit. Schoolleiders en leraren vinden niet altijd tijd, budget en focus om verander- en verbeterideeën uit te werken en/of uit te voeren. Of om goede veranderingen duurzaam te borgen in de onderwijspraktijk. Deze subsidieregeling wil schoolleiders en leraren ondersteunen met hun schoolontwikkeling. Zodat scholen lerende, professionele organisaties worden én blijven en duurzame schoolontwikkeling in het funderend onderwijs wordt versterkt.

    • internationalisering funderend onderwijs: Kinderen groeien op in een internationale omgeving. De regeling is bedoeld om scholen te motiveren om internationalisering duurzaam te integreren in het schoolbeleid, met een doordachte visie en aanpak.

    • pilot praktijkgericht programma voor gl en tl: De komende jaren worden de gemengde leerweg (GL) en de theoretische leerweg (TL) van het vmbo samengevoegd tot één nieuwe leerweg. Binnen deze nieuwe leerweg volgen alle leerlingen een praktijkgericht examenprogramma en sluiten dat af. De komende jaren wordt er met de nieuwe leerweg ervaring opgedaan door middel van een pilot.

    • heterogene brugklassen: Het doel van deze subsidie is om middelbare scholen te stimuleren hun brugklassen zo in te richten dat leerlingen met verschillende basisschooladviezen bij elkaar in de klas zitten. Zo krijgen leerlingen in de eerste leerjaren van de middelbare school meer tijd om op het voor hen beste passende niveau te komen.

    • verbetering basisvaardigheden: Te veel leerlingen verlaten het funderend onderwijs zonder goede beheersing van de basisvaardigheden. De subsidie heeft als doel om scholen met de ontwikkeling van deze vaardigheden te ondersteunen, en daarmee de resultaten op taal, rekenen of wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid aantoonbaar te verbeteren. Deze ondersteuning is tweeledig: scholen kunnen aanspraak maken op een basissubsidie én een aanvullende subsidie in combinatie met ondersteuning vanuit een basisteam. 

    • zij-instromers: Zij-instromers zijn mensen die vanuit een andere sector voor de klas willen. Het zij-instroomtraject stelt hen in staat om binnen twee jaar hun onderwijsbevoegdheid te halen. Scholen die een zij-instromer willen aanstellen, kunnen hiervoor een bijdrage in de kosten aanvragen.

    • sterk techniek onderwijs 2020-2023: De regeling Sterk techniekonderwijs 2020-2023 moet leiden tot een breed en kwalitatief hoogstaand technisch onderwijsaanbod. Bovendien gaan alle vmbo-techniekscholen vanaf 2020 samenwerken met partners in de regio.