Klachtencommissie

Voor leerlingen, ouders en personeel bieden we enkele klachtenregelingen, die allen te vinden zijn via www.omo.nl.

Voor 1 september 2022 kende OMO twee klachtenregelingen: de algemene klachtenregeling en een klachtenregeling met betrekking tot de persoonlijke integriteit, zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten en discriminatie. Per 1 september 2022 zijn deze klachtenregelingen samengevoegd tot één algemene klachtenregeling: de Klachtenregeling OMO

Voor alle klachten geldt nu een primaire behandeling op schoolniveau. Als het onverhoopt niet lukt om de klacht op schoolniveau op te lossen, dan kan de klager besluiten om de externe klachtencommissie van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in te schakelen. De klachtencommissie neemt een klacht pas in behandeling nadat de voorfase op schoolniveau is afgerond.  

Als de klager besluit naar de klachtencommissie te gaan, neemt de commissie kennis van de klacht. Eventueel organiseert de klachtencommissie een hoorzitting waarin de klager en de aangeklaagde in de gelegenheid worden gesteld hun verhaal te doen. De klachtencommissie geeft in elke zaak die zij behandelt een advies aan de Raad van Bestuur, met daarin een gemotiveerd oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht. De commissie kan in haar advies ook een aanbeveling doen over de maatregelen die het bestuur en de school zouden kunnen treffen. Paul Zoontjes is voorzitter van de klachtencommissie en Frank de Hommel is plaatsvervangend voorzitter.

In het afgelopen jaar zijn er veel klachten op school afgehandeld, waardoor er weinig klachten bij de klachtencommissie zijn terechtgekomen. In 2022 zijn er in totaal zeven klachten ingediend bij de klachtencommissie. De commissie heeft alle klachten in behandeling genomen. Van de klachten die de klachtencommissie heeft behandeld, is één klacht niet ontvankelijk verklaard, één gegrond, één ongegrond, twee deels gegrond en deels ongegrond en van twee klachten loopt de klachtbehandeling nog. Het voorstel en advies van de klachtencommissie zijn door de Raad van Bestuur in alle behandelde klachten gevolgd.