Jacob-Roelandslyceum

www.jrl.nl
rector: Mireille van der Kracht (Emmeken van der Heijden a.i. tot april 2021 - Joris Hermans tot januari 2021)
opleidingen: vwo, havo
locatie:

  • Boxtel

Ontdek jezelf!

‘Ontdek jezelf!’ lees je zodra je het Jacob-Roelandslyceum (JRL) binnenstapt. Het JRL vindt dat de beste leerkracht in de leerling zelf zit. Het leren begint bij de leerling en daarbij geldt: leren is proberen. Dit vraagt om een omgeving waarin de leerling zich gekend voelt en uitgedaagd wordt om initiatief te nemen en keuzes te maken, zodat deze in staat is om steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces. Dit is een voorwaarde voor succes.
Het JRL is ervan bewust dat deze ontdekkingstocht niet voor alle leerlingen hetzelfde verloopt. Het JRL biedt daarom uitdagend onderwijs met veel variatie waar, binnen een veilige leeromgeving, leerlingen kunnen ontdekken wat ze kunnen en wie ze (kunnen) zijn.

Organisatie in ontwikkeling

  • Nieuwe samenstelling van de schoolleiding.

  • Verdiepingsslag van het onderwijsprogramma via drie thema’s: tweejarige brugklas, doorlopende pedagogische leerlijn, recht doen aan de doelgroep (havo en vwo).

  • Voortgang interne afstemming bedrijfsprocessen.

  • Bewerkstelliging van een koppeling tussen onderwijs-en organisatieambities, de voorbereidingen op het nieuwe schoolplan en het Nationaal Plan Onderwijs.

Terugblik

Onderwijsontwikkeling
De jarenlange ervaring van het JRL met laptoponderwijs en het lopende project ‘leren zichtbaar maken’ boden uitkomst om in korte tijd de omslag te maken van onderwijs op school naar onderwijs op afstand. Collega’s benutten de reeds aanwezige digitale infrastructuur om leerlingen op een eenduidige manier te laten werken aan leerdoelen; hier feedback en forward op te geven; en waar mogelijk te differentiëren als gevolg van de ‘formatieve momenten’. Dit laatste kernbegrip staat wel onder druk aangezien docenten leerlingen in deze tijd graag zekerheid meegeven waardoor formatieve feedback meer summatieve kenmerken heeft gekregen. Als gevolg heeft alternatieve en digitale toetsing dit jaar meer aandacht gekregen. Parallel hieraan zijn de leden van de ontwerpgroep onderwijs betrokken bij het opstellen van het profiel van kartrekker(s) om de onderwijsambities van het JRL op de langere termijn vorm te geven.

Organisatieontwikkeling
Het teamontwikkeltraject voor het managementteam werd verbreed met deelname van de overige leidinggevenden en staffunctionarissen van het JRL ten einde de organisatie- en overlegstructuren meer te ontschotten. Eveneens vindt er inmiddels een ketenoverleg plaats tussen de hoofden Personeelszaken, Financiën en Personeel & Organisatie.

Sociale Innovatie
Het JRL wil zich ontwikkelen van een streekschool voor leerlingen uit de omgeving tot een onderwijsorganisatie die, in verbinding met anderen, de regio bedient. Dit uit zich in educatieve projecten waarbij leerlingen via maatschappelijke vraagstukken bijdragen aan de regio. Een recent voorbeeld hiervan is het project Arts waarbinnen leerlingen veldwerk verrichtten binnen het naburig natuurgebied ‘Dommelbimt’ en in dialoog met de directie JRL, buurt- en waterschap kwamen tot een muurschildering van 8m x 12m waarmee de school letterlijk onderdeel werd van haar omgeving.

Aansluiten vervolg- en aanleverend onderwijs
Het JRL maakt deel uit van diverse netwerken om zo goed mogelijk aan te sluiten op vervolg- en aanleverend onderwijs (netwerk AOS Midden-Brabant, het vo-hbo Den Bosch en po-vo Boxtel). Via onze profileringen heeft het JRL tevens inhoudelijke dwarsverbanden met Tilburg University (Technasium), Sint Lukas (Cultuur) en het bedrijfsleven middels Technasium. Daarnaast gaat het JRL binnen de context van OMO Scholengroep Boxtel nauwe samenwerking aan met het Baanderherencollege om de drempelloze doorstroom van vmbo-t naar havo verder gestalte te geven.