Metameer - jenaplan Boxmeer

www.metameer.nl
rector: Berita Cornelissen
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Stevensbeek

  • Jenaplan Boxmeer

Op Metameer bouwen kinderen aan wie ze in wezen zijn

Metameer is een krachtige regionale leergemeenschap voor voortgezet onderwijs. Het stimuleren van brede ontwikkeling staat centraal. Hierbij is het bewust inzetten van talenten essentieel. Zo wil de school een betekenisvolle en duurzame bijdrage leveren aan de wereld om ons heen.

Met de focus op aandacht, kwaliteit en innovatie realiseert de school een grote variatie aan opleidingen in een passende leeromgeving.

Organisatie in ontwikkeling

Na afronding van de transitieperiode als gevolg van de overdracht naar OMO en de sluiting van de locatie Kloosterstraat kwam de nadruk te liggen op de aansluiting van de stafdiensten op de inhoudelijke en organisatorische doelen uit het (nieuwe) schoolplan. De volgende stappen zijn gezet:

  • Alle HRM-beleidsstukken zijn herijkt en samengebracht in een integraal personeelsbeleid, afgestemd op doelen van school.

  • Gesprekscyclus teruggebracht naar eenjarige cyclus afgestemd op doelen en toekomst van school.

  • Strategische personeelsplanning gemaakt die inzicht geeft in meerjarenformatie en in kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten voor de toekomst.

  • Verkenning gestart voor inrichting management- en stafmodel passend bij Metameer onder de paraplu van de vereniging en bij de krimpende school.

  • Onderzoek uitgevoerd naar stand van zaken ICT-beleid als startpunt voor nieuw beleid.

  • Periodieke afstemmen tussen financiën en personeel gerealiseerd.

Terugblik

Effect Corona op onderwijs
Vanzelfsprekend is de impact van corona op het onderwijs op Metameer groot. Tijdens de eerste lockdown was er tijd nodig te wennen aan de bizarre situatie waarin we met z’n allen terecht waren gekomen. De randvoorwaarden om afstandsonderwijs te kunnen geven bleken goed op Metameer. Alle leerlingen en collega’s hebben een eigen device en ook de ELO bewees zijn dienst. In een hoog tempo ontwikkelde onze collega’s digitale vaardigheden door te leren van en met elkaar. Metameer bleek snel te kunnen schakelen. Het innovatief en adaptief vermogen werd heel zichtbaar voor de buitenwereld.
Tijdens de eerste lockdown lag de focus op het individuele contact met de leerlingen, enerzijds om ruimte te maken voor het gesprek met de leerlingen over wat er gaande was en anderzijds om scherp zicht te krijgen op de ontstane werksituatie en vorderingen van de leerlingen. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hadden we snel in beeld.
Tijdens de tweede lockdown zien we meer behoefte aan structuur en regelmaat bij de leerlingen. We draaien nu het reguliere rooster digitaal. Op korte termijn vindt er een brede evaluatie plaats over hoe het afstandsonderwijs ervaren wordt door leerlingen, hun ouders en de collega’s. De evaluatie zal uitwijzen waar we op dit moment staan met het afstandsonderwijs en wat een wenselijke volgende stap is.

Voortgang schoolontwikkeling
Het schoolplan 2019-2023 beschrijft de hoofdambitie: brede vorming in een krachtige regionale school. Deze hoofdambitie is uitgewerkt in drie speerpunten met bijbehorende doelen. Hieronder volgt per speerpunt een beknopte weergave van de uitgevoerde activiteiten.

Zelfverantwoordelijk leren stimuleren

  • Leerdoelgericht leren werken: op beide locaties werken vakoverstijgende ontwikkelgroepen aan het versterken van het formatief handelen in de vaklessen, waarbij de cirkel van feed-up, feedback en feed-forward centraal staat.

  • Toetsinstrumenten dragen bij: er is een locatie-overstijgend toetsbeleid tot stand gekomen, waarin actiepunten zijn benoemd, waaronder verbetering kwaliteit schoolexamens.

  • Docenten zijn didactisch coach: scholingstraject voor docenten en leidinggevenden uitgebreid over beide locaties; mentoren en vakdocenten passen het geleerde toe in de les en in frequente coach- en driehoeksgesprekken.

  • Werken aan brede ontwikkeling: burgerschapscoördinatoren hebben verbinding met vakgroepen gemaakt om aanbod te inventariseren en zijn aangesloten bij de burgerschapsestafette van de vereniging.

Lerende organisatie verstevigen

  • Onderwijskundig leiderschap stimuleren: alle collega’s hebben talentenprogramma doorlopen.

  • Onderzoekende houding stimuleren: bewust voorbeeldgedrag schoolleiding ingezet, competenties teamleiding versterkt, leer- en ontwikkelgroepen met betrekking tot formatief handelen ingesteld, nieuwe onderzoeken gestart (POVO en kansengelijkheid).

  • Opbrengstgericht werken versterken: in een aantal bijeenkomsten zijn leidinggevenden getraind in het opbrengstgericht aansturen van vakgroepen en jaarlagen.

  • Zelfreflectie benutten: bewustwording bij alle collega’s van eigen kwaliteiten door middel van talentenprogramma en nieuwe gesprekscyclus.

Partnerschappen intensiveren

  • Doorlopende leerlijnen faciliteren: onderzoeksgroep met PO opgestart, uitvoering van plan ‘versterkt techniek onderwijs’ in de regio gestart.

  • Loopbaanleren versterken: visie op beroepsgericht onderwijs uitgewerkt inclusief plek van loopbaanleren en deelname aan pilot Techniek en Toepassing als nieuwe leerweg op locatie Stevensbeek.