OMO Scholengroep Bergen op Zoom e.o. – ZuidWestHoek College

www.sgboz.nl
rector: Titus Frankemölle 
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Mollerlyceum, Bergen op Zoom

  • ’t Ravelijn

  • ZuidWestHoek College

Het Mollerlyceum profileert zich als een school waar leerlingen goed onderwijs ontvangen, waar ze gekend zijn en zichzelf mogen en kunnen zijn, onder het motto ‘Enjoy Life’. Dit motto wordt inmiddels steeds duidelijker verweven in zowel het onderwijs als de buitenschoolse activiteiten.
’t R@velijn kenmerkt zich door twee onderwijsvormen, een waarin leerlingen leren van elkaar, van zichzelf en van de docent: R@velijn Domeinleren. En een waarbij er geen sprake is van roosters en toetsen, maar leerlingen leren door het bedenken en uitvoeren van ‘challenges’: R@velijn Agora. De school biedt maatwerk waarbij onder andere versneld examen en vakken op hoger niveau worden aangeboden.
Het onderwijs op het ZuidWestHoek College sluit aan bij de individuele behoeften, talenten en wensen van de leerling. In de onderbouw volgen leerlingen projectonderwijs. Hierbij brengen zij verschillende projecten tot een eindproduct en leren zij onderweg naast kennis vooral ook veel vaardigheden.

Organisatie in ontwikkeling

  • De samenwerking in Bergen op Zoom van het Mollerlyceum met het Gymnasium Juvenaat is in de voorbereidende fase en de gezamenlijke onderwijsvisie krijgt steeds meer vorm.

  • ’t Ravelijn heeft voor de tweede keer het predicaat Excellent ontvangen, ditmaal voor de jaren 2020, 2021 en 2022.

  • ‘t Ravelijn is pilotschool voor de nieuwe leerweg Techniek en toepassing.

  • Het ZuidWestHoek College heeft vormgegeven aan een innovatietraject dat heeft geresulteerd in projectonderwijs.

Terugblik

Mollerlyceum
Het Mollerlyceum is op dit moment actief in het vormgeven aan de intensieve samenwerking met het Gymnasium Juvenaat. Van beide scholen zijn docenten samen onder begeleiding van een extern bureau een onderwijsvisie aan het ontwikkelen. Hierna worden vervolgstappen gezet om te komen tot een intensieve samenwerking. Vanzelfsprekend worden ook ouders en leerlingen betrokken bij dit proces.
De school werkt met leerdoelen in alle leerjaren. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn en zijn beter in staat om verbanden te leggen tussen het curriculum binnen verschillende vakken. Daarbij is het in het schooljaar 2019 - 2020 opgestelde ontwikkelperspectief van de leerling leidend voor haar/zijn verdere schoolcarrière. Het herijkte toetsbeleid is gelinkt aan de schoolmissie en visie en ook afgestemd op de adviezen van de VO-raad en de Onderwijsraad. Dit nieuwe toetsbeleid zal dit schooljaar zichtbaar moeten worden binnen alle geledingen in de school.
In het jaar 2020 (en 2021) is het motto ‘Enjoy Life’ alleen maar nog belangrijker gebleken. Door de school is hier ook actief aandacht aan besteed door acties met posters en verwenpakketten voor leerlingen en het thuis laten bezorgen van bloemen en iets lekkers bij collega’s. Al deze acties zijn bedoeld om leerlingen en collega’s te laten weten dat er aan hen gedacht wordt en ze op een leuke manier even af te leiden van de lastige situaties waarin af en toe onderwijs gegeven en gevolgd moet worden.

’t Ravelijn
’t R@velijn werkt met twee onderwijsconcepten; R@velijn Domeinleren en R@velijn Agora. Twee onderwijsstromen die het gevolg zijn van de keuze om de leerling medeverantwoordelijk te maken voor het eigen onderwijsleerproces.
Iedereen ontwikkelt mee. Was in het verleden de schoolleiding initiator, nu worden de ontwikkelingen binnen de teams ter hand genomen en uitgewerkt. Hiertoe wordt de aansturing naar het personeel gewijzigd. De secties worden leidend voor de directe aansturing.
Vanaf schooljaar 2020-2021 zal rekenen worden geïntegreerd in het vak wiskunde. Hiertoe wordt het uur rekenen aan wiskunde toegevoegd. Leerlingen die geen wiskunde volgen, krijgen wel een lesuur rekenen per week.
Om de overgang van PO naar VO beter te laten verlopen is er een samenwerking met de PO besturenkoepel SOM. Het project ’Kansrijk Schakelen‘ probeert taalachterstanden te verminderen en hierdoor meer kansengelijkheid te bevorderen bij de overgang naar VO.

ZuidWestHoek College
Dit schooljaar is er gestart met projectonderwijs. Een aantal vakken wordt ondergebracht in projecten. Daarnaast bestaan expertvakken zoals Nederlands en wiskunde. De projecten hebben een duidelijk doel en worden gestuurd door docenten. In het nieuwe concept vindt veel reflectie plaats en neemt de persoonsvorming een belangrijke plaats in.
Passend bij het projectonderwijs wordt op de school gewerkt met Chromebooks die volledig ingesteld zijn op het (project)onderwijs. Leerlingen werken met hun schoolaccount in een veilige omgeving aan hun schoolwerk en digitale vaardigheden.
Vanuit het vernieuwde onderwijsconcept heeft de school de ‘Droom van het ZuidWestHoek College’ geformuleerd: ‘Onze school is een thuis waarin onze leerlingen, samen met onze collega’s, een eigen weg leren vinden en hun creatiekracht leren ontdekken’. Deze droom heeft alles te maken met een veilige leef- en leergemeenschap. Het ZuiWestHoek College streeft naar een school die voor leerlingen en collega’s voelt als een thuis. Waar het veilig is, waar het fijn is om te zijn, waar men samen kan leren.
Naast het nieuwe onderwijsconcept, ter verbetering van het onderwijsaanbod, heeft de school een verbeterplan ontworpen ter verbetering van de onderwijsresultaten.
Voor uitvoering van dit verbeterplan zet de school in op de onderwijsteams (resultaten per leerweg) en de vaksecties (resultaten per vak).

Onderwijs in coronatijd
Dit schooljaar heeft het onderwijs veelal online plaatsgevonden door de lockdowns. De scholen hechten veel waarde aan het door laten gaan van het onderwijs en het informeren van collega’s, leerlingen en ouders over gemaakte keuzes of wijzigingen. De scholen, leerlingen en hun ouders zijn erg flexibel gebleken en hebben op een professionele manier vormgegeven aan de steeds veranderende maatregelen en onderwijsvormen. Op alle drie de scholen is er sprake geweest van leerlingen of collega’s met corona. Voor het Mollerlyceum en ’t R@velijn was dit gelukkig in zeer geringe mate. Het ZuidWestHoek College heeft eind november de school een week lang moeten sluiten als gevolg van de toename van het aantal besmettingen met het Covid-19 virus. De maatregel was zwaar, maar heeft wel het gewenste effect gehad. Na een week konden de lessen weer deels fysiek worden hervat.