OMO scholengroep Tongerlo – Norbertus Gertrudis Lyceum

www.sgtongerlo.nl
rector: Marjolein de Leeuw (Marijke Broodbakker tot augustus 2020)
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo, pro
locaties:

  • Da Vinci College, Roosendaal

  • Norbertus Gertrudis Lyceum, Roosendaal

  • Norbertus Gertrudis Mavo, Roosendaal

De visie op onderwijs van OMO scholengroep Tongerlo is samen te vatten in de kernwoorden: actief, attractief en aandachtsvol.
Leerlingen en medewerkers worden, elk op hun eigen niveau uitgedaagd op onderzoek te gaan; naar kennis, de ander en hun eigen talent.
OMO scholengroep Tongerlo bestaat uit drie deelscholen. Elk met een eigen naam en eigen invulling van ons gezamenlijke onderwijsconcept.

OMO scholengroep Tongerlo is een bijzondere scholengroep vanwege zijn onderwijsaanbod voor Roosendaalse jongeren tussen pakweg 12 en 18 jaar. Alle jongeren uit Roosendaal en de regio kunnen er terecht voor regulier voortgezet onderwijsOMO scholengroep Tongerlo biedt alle opleidingen van vwo (inclusief ondersteuning hoogbegaafdheid) tot vmbo (inclusief leerwegondersteuning) en praktijkonderwijs aan. Binnen elk onderwijsprogramma, zowel in de onderbouw als in de bovenbouw, wordt gewerkt met een optimale mix van specialistische en algemeen vormende vakken, waardoor alle leerlingen een voor hen passende en brede talentontwikkeling doormaken.

Organisatie in ontwikkeling

  • Vernieuwd onderwijsconcept lyceum

  • Vernieuwing onderwijsconcept mavo: techmavo en verbreding @havo-concept naar de examenklassen

  • Onderwijsconcept vmbo bb/kb  met ontwikkeling van twee routes: vakmanschapsroute en vakcolleges, maar ook bredere oriëntatie: horeca, zorg en welzijn en techniek

  • Verbetering en aanscherping van de leerlijnen en vakken binnen pro

  • Continue zoektocht naar aansluiting/overlap/samenwerking tussen pro en vmbo op docent- en leerlingniveau

  • Kwalitatieve instandhouding van het onderwijsaanbod

  • Vernieuwbouw voor Norbertus Gertrudis Mavo is gestart en Norbertus Gertrudis Lyceum is in voorbereiding

  • Herschikking van aanbod ingegeven  door demografische ontwikkelingen

Terugblik

  • Schoolbreed zijn teams in toenemende mate gezamenlijk verantwoordelijk voor de onderwijskundige en pedagogische aanpak in hun domein.

  • De drie scholen hebben afgelopen periode een enorme slag gemaakt op het gebied van digitaal werken (online lesgeven, digitaal samenwerken met collega’s). De structuur van het iXperium en inzet van mediamentoren heeft hierbij zeer ondersteunend gewerkt. De drie scholen gebruiken het iXperium om mediawijsheid bij leerlingen en medewerkers te bevorderen, om nieuwe producten en ontwikkelingen op ICT-gebied onder de aandacht te brengen en om de benodigde managementkennis te vergroten om ICT-ontwikkelingen en digitalisering te kunnen schatten op hun relevantie voor de school.

  • De drie scholen werken samen met twee openbare basisscholen en de openbare school voor voortgezet onderwijs aan een pilot voor de ontwikkeling van een juniorcollege (10-14 jaar). Vanuit het bestuur voor openbaar basisonderwijs (OBO) wordt een subsidieaanvraag hiervoor ingediend. De intentie is verbreding naar meerdere basisscholen.

Da Vinci College en Norbertus Gertrudis Mavo

  • hebben samen met de overige vo-scholen uit het samenwerkingsverband een start gemaakt met een bovenschoolse voorziening; een pilot in opdracht van en gesubsidieerd door het samenwerkingsverband.

  • hebben sinds januari 2020 samen met bedrijven in de regio, collega vmbo-scholen en het roc Curio veel inzet gepleegd in het project Sterk Techniek Onderwijs. Ondanks de pandemie is vooruitgang geboekt, is het project gaan leven binnen de scholen en is samenwerking met collega-scholen zeer intensief.

Gertrudiscollege en Norbertuscollege

  • De eeuwfeesten zijn deels zoals gepland op passende wijze gevierd, maar ook voor een deel vervallen of uitgesteld als gevolg van de beperkingen door de coronamaatregelen.

  • De laatste lichting leerlingen heeft in juli 2020 hun mavo- of vwo-diploma ontvangen.

Norbertus Gertrudis Lyceum

  • Het pedagogisch didactisch concept van de school naderde in schooljaar 2019-2020 zijn voltooiing.

  • Met ingang van 2020-2021 zitten alle vwo-leerlingen op de locatie van de Lyceumlaan.

  • De eerste stappen op de weg naar vernieuwbouw zijn gezet met het selecteren van de architect.

Norbertus Gertrudis Mavo

  • Het pedagogisch-didactische ontwikkelperspectief is in kaart gebracht en de onderwijskundige inrichting van de school is gefaseerd in lijn gebracht met de uitgangspunten in de visie.

  • Subsidie voor de ontwikkeling van het praktijkdeel zorg en welzijn in de Nieuwe Leerweg is verworven.

  • De vernieuwbouw van de school is gestart en wordt naar verwachting eind 2021 opgeleverd.

Da Vinci College

  • Sinds dit jaar is er grote aandacht geweest voor lob; er zijn keuzes gemaakt met welk portfolio te gaan werken, er zijn cross-overprojecten uitgerold in de brugklas. Naast de vakcolleges is steeds meer het besef gekomen dat het ook de opdracht is van het Da Vinci College om de leerlingen de mogelijkheid te geven zich breder te oriënteren.

  • Da Vinci college is een school om trots op te zijn; dit jaar is via de sociale media deze trots ook uitgestraald. Daarnaast heeft een zestal schoolambassadeurs in het kader van voorlichting de contacten met de basisscholen verbeterd.

  • De school kent een afdeling pro en vmbo; gewerkt is aan de ambitie dat het Da Vinci College één school is (zowel binnen als buiten de school wordt dit steeds zichtbaarder).