Odulphuslyceum

www.odulphus.nl
rector: Jeroen Zeeuwen (Frans Claassens tot maart 2021)
opleidingen: vwo, havo
locatie:

  • Tilburg

Groot vertrouwen in jou!

Het Odulphuslyceum is een school voor havo, atheneum en gymnasium. Leerlingen voelen zich snel thuis op het Odulphus. Een school waar voor iedereen veel ruimte is om ideeën en talenten te ontplooien. Onze wapenspreuk luidt ‘Fortis in Fide’: letterlijk vertaald ‘sterk in vertrouwen’, tegenwoordig vertaald als ‘Groot vertrouwen in jou’. Vertrouwen als basis voor alle onderlinge relaties en contacten. Dat betekent dat er veel kan en veel mag binnen de afgesproken en vaak vanzelfsprekende kaders. Een prima sfeer en een veilige omgeving zijn randvoorwaarden om een zo optimaal mogelijk studieklimaat te creëren. De lat ligt hoog, het aanbod is breed. De school daagt leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen en durft daaraan eisen te stellen. De school kijkt daarbij altijd naar het individu, biedt maatwerk waar nodig en is bereid om onconventionele oplossingen te bedenken. De doorstroom- en eindexamenresultaten zijn uitstekend.

Organisatie in ontwikkeling

  • Twee gebouwen (havo en vwo), één school. Veel aandacht voor de relatie tussen de beide afdelingen. Eén gezamenlijke onderwijscommissie is aan de slag gegaan in 2020; de schoolleiding is daartoe met één fte verkleind.

  • De school werkt aan samenwerking tussen en over vakken via de herziening curriculum onderbouw.

  • De financiële positie van de school is eind 2020 weer op orde.

  • Er is een nieuwe rector voor de school gezocht die per 1 april 2021 het roer overneemt van Frans Claassens; hij is gevonden in de persoon van Jeroen Zeeuwen.

Terugblik

Onderwijs in coronatijd
Odulphus kreeg als eerste school direct met de corona-uitbraak te maken. De eerste besmette leerlingen zaten op onze school. Omdat we daarmee ‘tip of the spear’ waren hebben we veel dingen als eerste moeten bedenken.
Dat was uitdagend en deed een groot beroep op onze creativiteit. Aan het eind van 2020 kijken we trots terug op hoe snel we hebben geschakeld van ‘analoog’ naar ‘online’ onderwijs. Hoe creatief docenten waren om die omslag te maken, en hoe collega’s elkaar hielpen; het woord ‘digibeet’ bestond opeens niet meer. Ook de flexibiliteit bij iedereen waar het ging om het zoeken naar andere manieren van toetsen, van leerlingbesprekingen, van bevorderen van leerlingen … bijna alles werd anders en we hebben er steeds snel een goede weg in gevonden. Ter illustratie: de traditionele personeelsfoto op anderhalve meter afstand.
Ook zijn we tevreden over de inhoud en de vorm voor onze communicatie met leerlingen, ouders en medewerkers.

Hoe eet een slang een varkentje op?
Misschien heb je het wel eens gezien, een filmpje van een boa constrictor die een klein varkentje opeet. Dan zie je hoe een bult zich langzaam door die slang heen verplaatst. Dat gevoel heeft het Odulphus ook een aantal jaren gehad met ‘de lichting van 400’. In 2016 meldden zich 400 leerlingen aan, en die waren toen ook meer dan welkom, Samen met de 300 aanmeldingen uit 2015 brachten ze het leerlingenaantal snel weer op peil. Het leidde er wel toe dat vanaf 2017 een maximale instroom van 260 leerlingen is toegestaan, gerelateerd aan de capaciteit van het gebouw. En die lichting van 400 daagde ons ieder jaar weer uit, omdat de organisatie van een leerjaar daar niet op was afgestemd. En dus moesten we steeds weer nieuwe oplossingen zoeken. Bijna symbolisch: deze lichting gaat hun centrale examen doen in de leegstaande kerk van Korvel! Vanaf schooljaar 2021-2022 kunnen we spreken van een evenwichtige schoolopbouw en genieten van de rust die dat geeft.

Onderwijskundige ontwikkeling
In 2020 zijn enkele ontwikkelingen in gang gezet waarvan we de komende jaren de vruchten gaan plukken. Een eigen keuze van de school is geweest om een onderwijscommissie in te richten. Vijf docenten krijgen een dag in de week om hieraan te werken, samen met de drie adjuncten. Zij hebben sinds augustus kwartier gemaakt, veel gesproken met docenten en secties en ze zullen in maart hun speerpunten gaan presenteren.  Onder andere een fundamentele herbezinning op de lessentabel maakt daarvan onderdeel uit.

Uit (Corona-)nood geboren is de ontwikkeling van de digitale didactiek. Iedereen moest in maart halsoverkop omschakelen, en gaande het jaar hebben we van de nood een deugd gemaakt. De werkgroep ‘Digitale Leeromgeving’ faciliteert waar mogelijk het (online) onderwijs; dit is gekoppeld aan een onderzoeksopdracht voor onze AOS-onderzoeksdocent.

En tot slot is in 2020 een nieuw programma geboren: Big History krijgt vanaf september 2021 in 4vwo een plek in het onderwijs, in 2022 gevolgd in 5vwo. Vanuit dit programma wordt een duidelijke relatie gelegd met de ontwikkelde onderzoeksleerlijn en het profielwerkstuk.