OMO-prijzen, een bijzondere motiveringsprijs voor leerlingen

Elk jaar reikt de vereniging motiveringsprijzen uit aan leerlingen die een bijzonder praktijk- of profielwerkstuk hebben gemaakt. De jury, waarin docenten en rectoren van de scholen vertegenwoordigd zijn, beoordeelt welke stukken er genomineerd worden.

Elke opleiding heeft zijn eigen prijs: de OMO-praktijkwerkstukprijs voor leerlingen van het praktijkonderwijs, vmbo-b en vmbo-k, en de OMO-profielwerkstukprijzen voor de opleidingen vmbo-g/t en mavo, voor de opleiding havo en voor de opleiding vwo. Opvallend dit jaar was het aantal inzendingen over technische onderwerpen en werkstukken over duurzaamheid, mode en gezondheid. Het geeft een beeld van wat er speelt en belangrijk gevonden wordt in de beleving van leerlingen op het voortgezet onderwijs.

Dit jaar konden de OMO-profielwerkstukprijzen in juni 2021 weer live uitgereikt worden. Dat feit op zich was al een feestje. De leerlingen mochten in het bijzijn van (nog steeds een beperkt aantal) familieleden, docenten en rectoren hun prijzen in ontvangst nemen. De uitreiking van de OMO-praktijkwerkstukprijzen in april was nog wel online, maar daarom zeker niet minder feestelijk.

OMO-praktijkwerkstukprijs

In de categorie OMO-praktijkwerkstukprijs vielen dit jaar vijf werkstukken in de prijzen. De vorm en inhoud van het ingezonden werk zijn vrij. Het kan een praktische opdracht, werkstuk of project zijn maar ook een verslag van de manier waarop een leerling of een groep leerlingen samenwerkt en daarbij vakmanschap of burgerschap toont.

Dit jaar mocht een leerling van het Munnikenheide College in Rucphen, met zijn werkstuk ‘Har(t)d voor afval meubelcollectie’, de eerste prijs in ontvangst nemen. De jury roemde hem voor zijn idee om van afvalhout en oude kleding een duurzame meubelcollectie te maken.

OMO-profielwerkstukprijs vmbo-g/t, mavo

Voor leerlingen van de afdelingen vmbo-g/t en mavo is er een prijs voor het beste profielwerkstuk. Dit werkstuk is vakoverstijgend en binnen de opleiding een passend onderdeel van het schoolexamen. Hierbij is zowel het eindproduct als het proces onderwerp van beoordeling.

Een leerling van het Nuenens College sleepte met het werkstuk ‘Wat is het effect van een influencer op een modetrend?’ de eerste prijs in de wacht.

OMO-profielwerkstukprijs havo en vwo

Het profielwerkstuk havo en vwo is een werkstuk van eindexamenkandidaten waarin zij verworven kennis, inzicht en vaardigheden van tenminste één vak binnen hun profiel op een hoog niveau toepassen. Daarnaast laat het profielwerkstuk samenhang en integratie van leerstofonderdelen binnen een profiel zien.

In de categorie havo won een leerling van het Peellandcollege, deelschool van IVO Deurne, met het werkstuk ‘Eetstoornissen in de wereld van dans’.

De OMO-profielwerkstukprijs voor vwo ging dit jaar een leerling van 2College Cobbenhagenlyceum. Zij won met haar werkstuk ‘Misogyny - a contemporary phenomenon in language and image’.

Rol begeleidend docenten en juryleden

De rol van de begeleidend docenten is erg belangrijk bij het maken en schrijven van een praktijk- en profielwerkstuk. Zij zijn degene die leerlingen scherp houden en motiveren, gedurende het hele proces. De kwaliteit van het werkstuk is mede te danken aan hun inzet.

De uitreiking van de OMO-prijzen, in welke vorm dan ook, is voor de leerlingen maar ook voor de begeleidend docenten een bijzonder moment. Dat hebben we ook dit jaar weer mogen ervaren. De waardering voor beiden is enorm. Álle deelnemende leerlingen ontvangen een aardigheidje. De winnaars ontvangen een noemenswaardig geldbedrag.